Sven

65 km via varggrop och fornåkrar

När Cykelhandlaren vill ha nya upplevelser letar jag efter slingrande vägar med hus. En sådan hittade jag med utgångspunkt från Boarp (strax norr om Östra Ljungby) . Vad jag hade…
Vedby kyrka

Mildväder i mitten av november

Himlen hade färg av snömoln men luften var varm som i september. När vi kom fram till Vedby kyrka tittade solen fram och förvandlade novembergrått till overklighet. Det har varit…
Hovs hallar Bjäre

Helfolket på Bjäre

Sedan i somras har jag tagit del av Anna Vilds sökande efter Helfolket. Enligt hennes källor skulle ortsnamn som börjar eller slutar på Hel-, Häll-, -häll eller -hall vara kultplatser…
Hallandsåsen

Höst på Hallandsåsen

Just nu glöder åsarna i nordvästra Skåne. Förra helgen cyklade vi på Hallandsåsen från Hjärnarp till Örkelljunga längs Västersjön. Den här helgen njöt vi bokarna på Söderåsen. Jag är igång…
Stenestads park

Stenestads Park

För några år sedan besökte jag Sofiero och Stenestads Park med min väninna från Stockholm. För henne var rhododendron och alla dess påskliljor en större upplevelse än Sofiero. Det säger…

Semestertips på Söderåsen

I helgen samlades min familj för att umgås på Söderåsen. Vi inledde med lunch på Söderåsens golfklubb, fortsatte med en promenad i Stenestads Park och avslutade med middag, övernattning och…
Annika Andebark Klåverödsdammen

Klåverödsdammen

Tänk så mycket vi har att upptäcka på Söderåsen! Eftersom SMHI lovade regn siktade vi på att ta vår vanliga träningsrunda över Söderåsen, men det blev en avstickare till Klåverödsdammen.…
Örkelljunga

Vägen vi aldrig tröttnar på

Förra veckan blev det inget inlägg här på cyklat. Vi parerade en tur mellan regnskurarna och det blev vår vanliga träningsrunda. Även idag blev det en runda som vi cyklat…
Söderåsen Jordbergavägen

Nya vägar på Söderåsen

Även om charterbolagen börjar flyga igen i juli finns det anledning att inrikta sig på hemester de närmaste åren. Aldrig tidigare har vi utforskat så många nya vägar på Söderåsen…
Pilgrimsleden från Kågeröd till Stenestad

Pilgrimsled på Söderåsen

Regn och blåst, så vi valde vår vanliga träningsrunda över Söderåsen. Men när vi lämnade Kågeröd frågade Cykelhandlaren om vi skulle leta upp den gamla pilgrimsvägen som Sixten i Stenestad…
Team Albert

Team Albert MTB

Idag är det nio månader sedan Söderåsdagen 2019 när premiärturen kördes i Schakt Albert. Nio månader senare har Mats Karlsson skapat åtta km spår – och fler är på gång.…
Klåveröds vandrarhem

Tjejcykling – förälskad i MTB

Varför har jag inte testat MTB tidigare? MTB har ju allt – utmaningen, naturen, tystnaden. Fast egentligen vet jag ju varför. Vurpan i juli gjorde mig rädd. Därför anmälde jag…
Klåveröds  vandrarhem

Klåveröds vandrarhem: mitt i naturen

Fortfarande överraskas jag av Söderåsen. Hur många gånger jag cyklat förbi vandrarhemmet i Klåveröd kan jag inte räkna – men i helgen fick jag för första gången uppleva den magiska…
Söderåsen i snö

Söderåsen imponerar i alla väder

Isiga vindar från norr ändrade våra planer. Istället tog vi en tur på hemmaplan med två uppvärmingsstopp – det första hos Eriks blommor och det andra på Coop i Kågeröd.…
Rügen

Påskresa till Rügen

Påsken 2019 tog vi färjan till Rügen. Vilken fantastisk cykeldestination!!! På www.andebark.se skrev jag om resan till Rügen, inlägget kan du läsa här. Det var tänkt att jag skulle skriva…
Åstorp Tingvalla Träd rötter

Söderåsen när det stormar

SMHI varnade för stormen Ciara, regnet förväntades börja klockan ett. Nu gällde det att komma ut snabbt om vi skulle få något cyklat så det fick bli Söderåsen och middag…
Skarhults slott

Från Eslöv till Elisefarm

Cyklar ni även på vintern? Ja, i Skåne är det snöfritt nästan hela året. Men cykelturerna på vintern kräver lite mer planering för att bli en upplevelse. Två nätter på…
Rhen Rheinfalles

Rhen: Europas största vattenfall

Vi älskar att cykla längs vattendrag. I Nederländerna följde vi Rhens flodarmar Lek och Waar där stora pråmar seglade. Vårt första möte med Rhen, där hon rann ut i Bodensjön,…
Herrevads kloster

Tycho Brahe leden

Efter Kattegattleden, Sydostleden och Sydkustleden är det dags att skapa förbindelser mellan de nationella cykellederna och Skånes inre. Tycho Braheleden blir förbindelselän mellan Söderåsen och de nationella cykellederna. I sommar…
Söderåsen i duggregn

En tur hemmavid

SMHI skvallrade om regn – över hela Skåne. Den tänkta turen till Bjäre ändrades till Ringsjön för att sedan bara bli en tur över Söderåsen när Cykelhandlaren hade huvudvärk. Men…
Romelåsen

Romeleåsen: 42 km kuperad asfalt

Enligt väderprognosen skulle det regna i hela Skåne hela söndagen, när vi närmade oss Sövde kunde vi inte se ett enda regnmoln på himlen. Då gäller det att passa på.…
Sydkustleden Smygehuk fyren

Sydkustleden Simrishamn – Malmö

Himmel, hav och fiskebyar sammanfattar Sydkustleden från Simrishamn till Malmö. Tidig midsommarafton rullade vi cyklarna på Tåget i Tågarp för färd söderut. Det blåste från öster och vi valde att…
Mywhitegarden

Trädgårdsrunda i nordväst

Idag var trädgårdsupplevelserna i fokus för söndagscyklingen. För det mesta planerar vi rutten efter maten eller fina vägar. Idag var det stoppen som var i fokus och vi utgick från…
Lomma

Sydkustleden: Förvirrande skyltning

Söndagen den 2 juni 2019 invigdes Sydkustleden som sammanbinder Sydostleden med Kattegattleden. Den är Sveriges tredje nationella cykelled och gör det möjligt att cykla längs kusten från Göteborg till Växjö…
påsk forsythia Rügen

Påskcykling på Rügen

Tiden rann iväg och jag tänkte egentligen spara cykling på Rügen till vintern. Men när jag funderade över ett inlägg om tre semestertips insåg jag att Rügen borde vara med…
Hallandsåsen

Hallandsåsens härliga vägar

Med rejäla höjder blir cyklingen en utmaning. I Skåne är vi lyckligt lottade med Söderåsens 212 meter över havet och Hallandsåsens 226 meter över havet på gränsen mot Halland. En…
Söderåsen

Serpentinvägar på Söderåsen

Sol från klarblå himmel och vindstilla (trodde vi). Då är det näst intill otänkbart för mig att tillbringa tid i en bil. Tur att vi bara bor några mil från…
Katten tulpancykel Billesholm

Njut av våren i Skåne

Tåg och cykel är en fantastisk kombination! Idag tog vi tåget klockan 9.49 från Tågarp till Lund. (Alla priser hittar du här.) Lund är en av Sveriges bästa cykelstäder och…
Sverigeleden

Sverigeleden Önnestad – Lyngby

Om du vill cykla Sverigeleden kan du åka tåg till Önnestad och cykla mot nordväst. Där kommer du direkt på Sverigeleden. Vi anlände med tåget 17.46 den 30 mars 2019…

Ner mot sanddynerna (7)

Det är något speciellt med att kämpa, sova en natt på toppen och sedan rulla ner igen. Eftersom vi sov i Cruz de Tejeda för andra gången valde vi GC-150…

Valleseco – Cruz de Tejeda (6)

GC-21 är vår favoritväg upp till Cruz de Tejeda. Bra underlag, fantastiska vyer och nästan inga bilar. Butiker och restauranger såg vi inga längs sträckan – så proviantera innan ni…
Annika Andebark Nishikicykel Gran Canaria

Valleseco – Firgas tur och retur (5)

Cyklingen från Valleseco till Firgas var utan tvekan resans bästa upplevelsecykling! På min insta-dagbok beskrev jag turen så här; ”Vi följde GC-370 genom Barranco de la VirginVilken väg!!! Trots två…

Gröna Gran Canaria (4)

Efter att ha cyklat ett varv runt ön återvände vi till det gröna området runt San Mateo, Teror, Firgas och Valleseco. Här finns det gott om marknader på helgerna med…
Santa Brigida

Längs östkusten (3)

När vi började vår cykling på Gran Canaria trodde vi att vi kunde följa google maps. Bilden ovan är från den första dagen då vi fick gick mer än vi…

Gran Canarias södersida (2)

Från Fataga till Agüimes cyklade vi 35 km. Att övernatta i Fataga var ett bra beslut. Vi började med uppförsbackar i serpentinvägarna mot San Bartolomé, en rejäl stigning men vi…

Gran Canarias berg (1)

Innan du ger dig upp till Cruz de Tejeda ska du veta att det är en hel del höjdmeter. Med full packning är det ingen resa för nybörjarcyklisten. Har du…

Postridarens väg

Efter all biltrafiken på Gran Canaria längtade vi efter tystnaden. På kartan hittade vi ”Postridarens väg” – ett namn som lockade nyfikenheten i oss. Vi parkerade vid Margretetorps gästgiveri och…
Barnens bokhandel Simrishamn

Barnens Bokhandel

Mitt emot Börje Ohlssons skafferi ligger Barnens bokhandel. Tänk att jag aldrig lagt märke till den butiken förr. Till min förvåning var det öppet och ägarinnan själv, Marianne von Baumgarten…
Bjärehalvön Kattegattleden

Kattegattleden på Bjärehalvön

Bjärehalvön är vår absoluta favoritdestination. Runt kusten löper Kattegattleden – men skaffa en bra karta och våga göra avstickare från leden. Bjärehalvön har ett myller av trevliga småvägar och byar.…