Tänk om det hade funnits en guide för hur grusvägar skulle underhållas. Idag har vi hittat helt fantastiska slingrande grusvägar i skogarna nordväst om Perstorp. Tyvärr hade det nyligen lagts ut singel som gjorde dem svårcyklade. Till och med banvallen mellan Skånes Värsjö och Örkelljunga hade fått cykelovänlig beläggning. Med en ”grusvägspolicy” skulle området kunna bli en helt magisk cykeldestination för gravel. Vi noterade flera milstenar längs vägarna vi valt vilket bevisar att vi hittat de gamla vägarna. Vägar som inte blivit rätade har en annan rytm att cykla i, särskilt när områdena är kuperade. Det är som om de följer naturen.

Slingrande grusvägar kan vara helt underbart … eller som idag … svårcyklade …

Området vimlar av gamla vägar och ruiner som väcker fantasin. Den här vägen cyklade vi inte. Den ledde från en gårdsruin ut till ägorna.
Ibland måste vi bara stanna upp och njuta av allt det vackra.
Vi hittade två gårdsruiner med fält av påskliljor.
Hörja kyrka
Kyrkan i Röke
Antagligen gick den gamla riksvägen förbi Kädarp, öster om Röke. Avstånd till Röinge och Örkelljunga anges på milstenen.
I dag var grusvägen från Ö Ringarp till Hagstad inte rolig att cykla på.

Resans rutt

Vi ställde bilen på ICA:s parkering i Perstorp och valde Spjutserödsvägen mot nordöst. Vid Hönsaholma höll vi höger till Strandböke där vi svängde vänster mot Hörja. Här valde vi en extra tur upp om Råshult men hade kunnat köra direkt till Röke.

(Vi valde att göra en avstickare från väg 24 in på det som var den gamla vägen. Den slingrar sig fortfarande kring den nya väg 24. I Röke fortsatte vi de slingrande vägarna förbi Harastorp och väster om Gökamyren och Stensmyr tills vi kom upp till asfaltsvägen mellan Vittsjö och Skånes Värsjö. Den här vägen var riktigt fin. Den kommer vi fortsätta utforska.

Från Skånes Värsjö hade vi tänkt cykla banvallen till Örkelljunga men vägbeläggningen gjorde att vi valde asfaltsvägen (märkt R1). Trafiken var måttlig och det fanns bred vägren.

Vägen tillbaka cyklade vi via Ö Ringarp, Hagstad och Oderljunga. Tyvärr var grusvägen riktigt usel att cykla på pga underlaget. Vi höll på att slira flera gånger. Men med bättre underlag skulle den ha varit fantastisk. Slingrande med flera hus längs vägen.

Äta

Vi åt på vårt favoritställe i Örkelljunga.