Nästa vecka publiceras sidan Upplev Billesholm. Visionen är att skapa platser runt Söderåsen (och nära de stora bilvägarna) med parkeringsytor och på sikt cykeluthyrning. Varför ta bilen uppför när Söderåsen bäst upplevs från cykelsadeln?

Idag har vi upptäckt nya grusvägar längs Söderåsens raviner. Målet var att äta lunch hos Gåsapågarna på Bialitt – och det ångrade vi inte. Vällagad mat i trevlig miljö och bra service. Hit återvänder vi gärna.

Billesholm – Stenestad

Den här vägen tröttnar vi aldrig på – fastän vi cyklar den minst två gånger i veckan. Stenestad är knutpunkten på Söderåsen och hit leder vägar i alla vädersträck.

Idag hade vi fokus på grusvägar och valde den gamla vägen förbi Stenestads kyrka.

Gamla byvägen genom Stenestad. Kanske låg här en hednisk kultplats vilket förklarar att tre pilgrimsleder en gång möttes här.
Svänger man vänster kommer man till Klåveröd. Om man hade fortsatt rakt fram kommer man till den gamla pilgrimsleden ner mot Kågeröd.

Här hittar du fler cykelturer via Stenestad

Här kan du läsa mer om pilgrimsleden mellan Stenestad och Kågeröd

Bjärbolund?

Tanken var att cykla längs ravinen via Vavihillvägen, men vi missade avfarten och fann istället en av de Söderåsens vackraste platser enligt oss. Vägen verkade inte fortsätta så vi återvände till asfaltsvägen. Men denna bäck är ett perfekt ställe för matpaus i framtiden.

Kvärk

Kvärk ligger som en ”tunga” i Söderåsens nationalpark omgiven av raviner från tre håll. I dessa flyter Dejebäcken och Kvärkabäcken. En gång var det en levande by. 1811 fanns det 46 personer fördelade på nio hushåll. Idag vittnar stenlängorna om de människor som en gång levde här. Området är fullt av grusvägar att upptäcka. Tittar man på kartan ska det gå att ta sig över Dejebäcken till Skäralid, men det får vi utforska en annan gång. Via Kongaövägen går det bra att ta sig till Konga (se nedan).

Kvärk – en okänd del av Söderåsens nationalpark

Kvärk och historien om dess inbyggare

Bilder från Kvärk 1924

OBS – håll till höger om skylten om du vill följa Kongaövägen över Kvärkabäcken. Till vänster följer du ravinen och hamnar norrut.
På andra sidan ravinen går vandringslederna kring Skäralid.

Kvärk – Knutstorp – Grytinge – Konga

Från Kvärk till Knutstorp är antagligen vägen uträtad och saknar den charm som den har norr om Kvärk till Stenestad. Men undan går det på asfalt och med bra nedförslut. Även vägen vidare till Svalöv saknar de kurvor vi fördrar, men trafiken är måttlig. Idag hade vi dessutom vinden i ryggen.

Grusvägen från Bialitt till 109 kunde varit riktigt bra. Tyvärr var vägen inte underhållen för cyklister utan hade relativt stora stenar som låg lösa. Förhoppningsvis blir den bättre längre fram i sommar när den satt sig.

I Konga hittade vi Kongaövägen (den vi hade missat när vi var i Kvärk).

Här hittar du fler turer via Knutstorp

Grusvägen mot väg 109.
Efter förra veckan har jag blivit mer observant på milstenar. (Här kan du läsa mer om milstenar.)

Kongaö

En gång i tiden lär Kongaö ha varit en ö omgiven av vatten/sankmark. Namnet är belagt från 1522. 1690-1693 omtalas området i de skriftliga källorna som ”en siö i Konga sochn, som kallas Kongaöös kär”. 1553 tillhörde området troligen nuvarande Trolleholm. Gården överläts de kommande åren flera gånger medan den utarrenderades. (Här kan du läsa mer om gårdens historia och människorna som bodde där.)

1771 förvärvades Knutstorp av familjen Wachtmeister. 1850 förvärvades Kongaö. Familjen började även bygga upp stora utgårdar (Bensige, Böketofta, Simmelsberga, Ylmesåkra, Björkö, Kongagården och Kongaö säteri). I samband med generationsskifte styckades dessa gårdar av och skiftades på de barn som inte tog över huvudgården Knutstorp. I arvskifte 1877 tillfaller Kongaö en dotter som är gift Ramel på Hviderup.

Länkar

Godsutveckling under 1900-talet, ett exempel. Knutstorp av Fredrik Wachtmeister

Kongaö och Vega av Bengt Nordahl

Jarl Kulle på Kongaö 1957-1967

Kongaös imponerande länger väckte vår nyfikenhet och vi googlade dess historia när vi kom hem. 1957-1967 ägdes gården av Jarl Kulle (här kan du läsa mer).

Kohagahus – Kvärk

Här upptäckte vi ett guldkorn när det gäller Söderåsens grusvägar. Alldeles bilfritt. Spännande vyer och härlig lövskog. Rekommenderas varmt.

Den här lilla vägen mitt emot ett av de tre röda stugorna i Kohagahus. Följ staketet till höger så hittar du bron över Kvärkabäcken.
Hur många raviner finns det på Söderåsen? Jag blir bara mer förälskad i detta område för varje år.
Från Kvärk är det här Kongaövägen (dvs vägen till höger om skylten som du hittar under Kvärk)

Länsvägen

Den här vägen är ytterligare en favorit på Söderåsen. Den löper längs med ravinen och Orebäcken. Den följer naturen på ett sätt som de gamla vägarna gör.

Här ansluter Länsvägen till asfaltsvägen. Om du kommer från Stenestad ska du svänga höger efter det röda huset.

Här hittar du bilder från Länsvägen i juli

Resans rutt

Vi cyklade upp till Stenestad via vår vanliga träningsrunda och fortsatte gamla Stenestadsvägen och svängde mot Klåveröd. Tanken var att vi skulle cykla längs Orebäcken till Kvärk, men vi missade avfarten och hittade istället en naturskön plats (ev heter det Bjärbolund på kartan). Vägen fortsatte genom ett bete och vi återvände till asfaltsvägen och svängde höger i Klåveröd. Härligt slingrande nerförsrull till skylten Kvärk där du kommer till Söderåsens nationalpark. Avsikten var att följa Kongaövägen söderut, men vi missade den och följde istället ravinen tillbaka till ursprungsvägen. Hit återvänder vi gärna.

Istället rullade vi asfalt ner till t-korsningen vid Knutstorp där vi tog vänster och följde skyltningen mot Svalöv. Vid fyr-(fem)vägs korsningen korsade vi vägen (skyltat Trolleholm/Trollenäs) och fortsatte fram till väg 106 där vi svängde vänster mot Grytinge (dagens tråkigaste sträcka i motvind). I norra delen av Grytinge hittar du Gåsapågarna på Bialitt.

På vägen tillbaka korsade vi väg 106 och tog sedan första vägen till höger där man kunde följa hur landskapet blev allt mer böljande när vi närmade oss Söderåsen. Vi got vänster in på väg 109 och svängde sedan höger mot Konga och följde vägen mot Gillastig. Efter några hundra meter står en skylt till Kongaö. Efter att ha cyklat genom säteriet Kongaö kommer du till tre röda stugor. Fortsätt rakt fram (förbi väghindret) och följ staketet så kommer du till Kvärkabäcken som du kan korsa via en bro och vips var vi tillbaka till skylten Kongaövägen i Kvärk (via rejäla uppförsbackar).

Här är grusvägen till Stenestad (som vi tidigare missat) skyltad ”Länsgränsvägen”.