Talgoxens vårsång hördes från träden när vi ledde ut cyklarna från gårdsplanens gyttja och trampade mot Söderåsen. I Vege å hade isblock brutits loss och samlats likt skräp i en rännsten. Asfaltsvägarna var fria från is och snö. Det var en sådan dag när våren verkligen känns.

Den här vårbäcken rinner ner till vattenfallet vid gamla stentäkten. Undrar varför isen var alldeles gul.

Uppe i Stenestad stannade jag vid kyrkan och läste på skylten om pilgrimsleder. Att veta att pilgrimsleden till Nidaros passerat via Stenestad kittlar min fantasi. Tänk om man kunde märke ut de ursprungliga pilgrimslederna på Söderåsen!

Uppe på Söderåsen var fortfarande de mindre vägarna täckta av is.

Vi cyklade ner förbi Klåveröds vandrarhem och Lotta på Åsen. Riktigt härligt nerförsrull, dock är den en av Söderåsens tråkigaste backar om man cyklar den uppför. (Här hittar du ett inlägg där vi rangordnat Söderåsens uppförsbackar och nerförsbackar.)

Vi missade avtagsvägen vid Slättåkra och följde asfaltsvägen till Tåstarp. Grusvägarna var genomblöta och fullständigt sög ner cykelhjulen.

Vi stannade till vid Skäralid, men där kan du inte längre äta någon mat efter att Nationalparken sagt upp kontraktet. Söderåsens nationalpark som hade kunnat arbeta tillsammans med näringslivet har tyvärr mest blivit en stoppkloss för utvecklingen av Söderåsenkommunerna. Istället fortsatte vi till Röstånga där vi åt på Röstånga Pizzeria och Restaurang eftersom även Gästgivaregården i Röstånga var stängd. På pizzerian bekräftade de att de var det enda öppna matstället i närheten av Skäralid.

Röstånga är väl värt ett besök. Om du inte ska på långvandring skulle jag föredra Odensjön och Nackarpsdalen före Skäralids nationalpark som tyvärr förlorat sin charm i takt med att besökstrycket ökat.

Vägen tillbaka valde vi i utkanten av Söderåsen – Blinkarp, Gillastig och Konga till Knutstorp och vidare till Kågeröd.

För ett år sedan cyklade vi på Teneriffa – men biltrafiken har ökat så mycket att vi inte kommer göra om det. Nu hoppas vi att Söderåsens beslutsfattare förstår vilken potential det finns att utveckla Söderåsen till en cykeldestination för alla.