I helgen var vi på cykelmässa i Danmark. Trots att vi åkte över redan i lördags blev det inte mer än 53 kilometers cykling. Dessutom misslyckades vi totalt med att hitta bra matställen. Därför bestämde vi oss för att förlänga tisdagens träningspass över Söderåsen och kombinera med lunch på Hotell och restaurang Rosenberg i Åstorp.

Det utlovade regnet uteblev och vi trampade iväg mot Kågeröd. Betydligt färre bilar och motorcyklar än kvällstid, så det här gör vi om.

Egentligen hade jag inte tänkt skriva om den här cykelturen, men eftersom det inte blev något inlägg från helgen fick det bli om tisdagens träningspass istället.

Regnet hängde i luften, så bilderna är knappast inspirerande. Turen var trots det en av de bästa vi någonsin cyklat. Bara älskar nerförsbacken från Stenestad via Soffebacken. Även cyklingen längs Skåneleden mot Kvidinge är riktigt härlig längs med Söderåsen.

Härlig cykling på Skåneleden

Vi är helt eniga – den stekta sillen är den bästa vi någonsin ätit. Dagens lunch i Åstorp är värd även ett långväga besök. Särskilt svårt är det inte att göra vår tur – det går tåg till både Åstorp, Bjuv och Kvidinge. Inom något år invigs även stationerna i Billesholm om Kågeröd.

Resans rutt

Totalt 48 km mestadels asfalt och rejält kuperat.

Vi började i Billesholm och cyklade till Kågeröd där vi cyklade upp till Stenestad via Finntorps dammar. I Stenestad svängde vi höger och rullade ner till Skåneleden (som kommer direkt efter nerförsbacken). Delar av sträckan går Skåneleden på grusväg. Vi mötte inte en enda bil.

Efter nerförsbacken går Skåneleden in på den här vågen.

Vid Kvidinge tvingades vi passera den starkt trafikerade 21:an, men cyklade sedan på avskild cykelväg i stort sett hela vägen till Åstorp.

Cykelvägen till Åstorp. Mellan skylten och trädet anas Björnekulla kyrka genom bladverket.

Vi valde cykla asfalt tillbaka till Billesholm, men det går även att cykla grusstigar längs Skåneleden. Då cyklar du in vid Tingvalla.

Asfalten från Åstorp till Vrams Gunnarstorp erbjuder fantastiskt rull.

Länkar

På instagram finns ett klipp från lördagens cykling i Köge

Äta

Hotell och Restaurang Rosenberg i Åstorp

Fler matställen på Söderåsen

Göra

Här hittar du tips på vad du kan göra runt Söderåsen

Fler turer runt Söderåsen

Gruvhistorien

När bokskogarna slår ut på Söderåsen