”Många av våra gäster besöker Gropahålet”, berättade Mariette på Kastanjelund. ”Ni kan inte missa det om ni följer Sydostleden söderut. Ni kommer till en träbro som Gästgivaren i Åhus fick anlägga när Helge å ändrat sitt utlopp.”

Jodå, Sydostleden var lätt att hitta. Den är välskyltad med bra underlag och nästan bilfri. ”Gropahålets naturreservat” läste vi på en skylt och svängde in på den asfalterade vägen som så småningom blev en träspång. Vackert, men ingen träbro.

Himmel och hav – det gick inte att undvika en massa bilder.

Vi fick helt enkelt fortsätta söderut – och jovisst hittade vi träbron, som nu var ersatt av en nyare variant.

Ordet ”Gropa” är ett skånskt uttryck för att dika. För grävde man ner dräneringsrör i fuktig mark för att kunna odla den. Det var vad man gjorde i det här området våren 1775. Vad de inte hade räknat med var den stora vårfloden. Helge å översvämmades och vattnet letade nya banor, fann Yngsjöböndernas nygrävda dikningsrör och vips hade Helge å hittat en närmare väg till havet.


Sedan dess ligger Yngsjö på en ö.

Vägen från Åhus söderut mot Vittskövle och Ystad gick genom byn, svängde av österut, och rundade Lilla Yngsjön. Vägen söderut var nu avbruten av Helgeåns nya fåra. (Från informationsskylt i Yngsjö)

Krögaren på Gästgiveriet i Yngsjö var enligt lag skjutsskyldig och blev tvungen att bekosta en första bro över Heleåns nya utlopp. Denna och en annan träbro fick ge vika för erosionen innan man istället gick över till att använda färja.

Under 1800-talet flyttades färjeförbindelsen uppströms till strax söder om byn. År 1865 ersattes den handdragna färjan med en pålad träbro. Träbron stod sig in på 1900-talet men var då så kraftigt angripen av röta att den dömdes ut. Bron användes ändå fram till 1912 då arbetet med den ståtliga betongvalvsbron påbörjades. Fram till invigningen 1915 användes en provisorisk träbro som låg i direkt anslutning till den nya bron.

Vi cyklade över träbron som ligger på platsen för den äldsta bron, ut på bilvägen för att även se den nya bron.

Söder om byn låg den en sjö (Yngsjön, som idag är utdikad och kvar finns bra sankmarken Pulken där tranorna samlas om våren).

Från Yngsjö till Åhus slingrar Sydostleden genom tallskog på ett grusunderlag som är oväntat bra att cykla på.

Rökeriet ligger invid Helge ås gamla fåra. Här gick en gång fullastade pråmar från Åhus till Kristianstad.

Vi åt lunch på Rökeriet som ligger nära Sydostleden (tyvärr saknas skyltar från cykelleden men det var lätt att hitta dit med hjälp av google maps).


Fortfarande rinner delar av Helge å genom Åhus, men det är lätt att förstå hur snopna åhusborna blev när Helge å ändrade sitt utlopp.

Sedan Kristianstad anlades 1614 hade varor transporterats på pråmar från Åhus via Helge å till Yngsjön och därifrån (delvis på kanaler) vidare på Helge å till Hammarsjön.

Rester av stadsmuren i Åhus

Vägen från Åhus till Kristianstad går delvis nära väg 118. Underlaget är bra och cykelbanan separerad från biltrafiken. Så småningom lämnar cykelvägen väg 118 och går nära Hammarsjöns sankmark där du kan se fåglar om du tar tur.

Så småningom kommer du till ”Arkimedesskruven” – även den med en spännande vattenhistoria, som du kan läsa mer om i länkarna nedan. Här skulle jag föreslå att du lämnar Sydostleden och istället prövar gångstigen som följer Hammarsjöns vattenbryn. Vi såg cyklister komma den vägen, men vi följde ruttens tråkigaste sträcka som gick utanför vallen.

Även Kristianstad har en spännande historia, men mer om det i ett separat inlägg som jag kommer länka till när det är klart.

Visste du till exempel att det finns kanaler i Kristianstad enligt samma princip som i Amsterdam?

Resrutt

Vi tog tåget till Önnestad och cyklade Sverigeleden söderut till Kastanjelund (totalt 30 km).

Från Kastanjelund cyklade vi söderut för att se Gropahålet och fortsatte sedan till Pulken för att skåda tranor. Vi återvände till Sydostleden och cyklade norrut med en matpaus på Rökeriet. Sedan följde vi Sydostleden till Kristianstad och tog tåget västerut.

Totalt cyklade vi 46 km på söndagen varar ca 28 km på Sydostleden.

Länkar

Här kan du läsa mer om cyklingen den 30-31 mars 2019

Här kan du läsa om Sydostledens etapp mellan Brösarp och Kristianstad

Här kan du läsa om Sveriges lägsta punkt, som ligger i Kristianstad

Eknabben invid Arkimedesskruven

Yngsjö förknippas ofta med Yngsjömordet, som du kan läsa mer om här.


7 kommentarer

Rökeriet mellan Yngsjö och Åhus – Cyklat · april 1, 2019 kl. 9:23 f m

[…] Vinden från nord väst var isande när vi beundrade tranorna i Pulken. På en anslagstavla hittade vi information om Rökeriet mellan Yngsjö och Åhus. Vi cyklade till Yngsjö och följde Sydostleden norrut. […]

Tranor i Vattenriket – Cyklat · april 1, 2019 kl. 9:34 f m

[…] Sydostleden från Kastanjelund till Kristianstad […]

Kastanjelund – ekologiskt och preloved – Cyklat · april 1, 2019 kl. 9:42 f m

[…] Sydostleden från Kastanjelund till Kristianstad […]

Kastanjelund – där maten är konst – Cyklat · april 1, 2019 kl. 9:43 f m

[…] Sydostleden från Kastanjelund till Kristianstad […]

Tre klimatsmarta semestertips – Cyklat · juli 1, 2019 kl. 9:44 f m

[…] Gropahålet – Kristianstad […]

Lyxcykling runt Brösarp – Cyklat · januari 14, 2020 kl. 6:30 e m

[…] Mellan Brösarp och Åhus är det endast 30,6 km via Sydostleden […]

Vä, Yngsjö, Åhus och Kristianstad - ANDEBARK · april 14, 2020 kl. 2:56 e m

[…] Här hittar du mer om cykelturen […]

Lämna ett svar till Tre klimatsmarta semestertips – Cyklat Avbryt svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *