Du som följt cykelresan på Gran Canaria har sett att vi åt den mesta maten på någon vacker plats.

På flera ställen tipsar jag om att proviantera innan du ger dig iväg. Vad vi provianterar kan du läsa i det här inlägget.

Först av allt – se alltid till att du har vatten med dig, längst ner kan du läsa mer. Nödproviant i form av torkad frukt och nötter i en flaska eller burk är också bra för en Skalman med mat och sovklocka.

Frukt

Marcela lärde oss hur olika apelsiner kan smaka. Hos henne var de sötaste små och de sura hade tjockt, skrovligt skal. De smakade nästan citron.

Uppe i bergen såldes apelsiner på cyklisternas cykelstopp, men på varuhusen lärde vi oss att vara noggranna. Där säljs många apelsiner som importerats från fastlandet.

Bananer var annars en storfavorit på resan. Vi förvarade dem överst i min cykelkort så att de inte skulle skaka sönder. På marknaden i San Mateo hittade vi lokalodlade jordgubbar. Betydligt sötare än de importerade jordgubbarna som säljs i Sverige, dock lika hårda.

Här kan du läsa om

Saluhallen i Galdar

Marknader på Gran Canaria

Grönsaker

De bästa grönsakerna hittar vi på lokala marknader eller i Fruteríer. Där har grönsakerna valts ut med omsorg. Vi frossar i tomater och avokado. Smakerna är fulländade och kan inte jämföras med de importerade grönsaker som säljs i Sverige.

Medan Cykelhandlaren föredrar tomater (som han delar med en fällkniv) äter jag paprika eller zucchini till osten.

På kvällarna äter vi också gärna grönsaker.

En favorit är tomat, paprika, zucchini och banan som tillbehör till stekt Dorada.

Ost

Aldrig någonsin har jag ätit så mycket ost som på Gran Canaria. Det är blandningar av mjölk från ko, get och får. Du hittar ostdiskar i allt från barer till stora varuhus, men vi föredrar att köpa osten på marknaderna.

Vår favorit var en semicurado av märket San Mateo.

Ost är perfekt att ha med som proviant, den blir bara godare solvarm.

Mandel och torkad frukt

Du kan köpa små fikon från Hierro, mandlar, torkad mango från ön – men se upp – en del av lösviktsmandeln på marknaden i San Mateo kom från Californien.

När vi rullade ner från Cruz de Tejeda hittade vi mandlar plockade i området. Vi köpte tyvärr inte eftersom vi plockat själv. När vi kom hem upptäckte vi att det både fanns sötmandel och bittermandel bland dem vi plockat.

Kakor

Trots att vi försöker utesluta socker var vu ju tvungna att prova några bakverk. Smördeg med vaniljkräm i olika varianter blev vår favorit.

Om det var enkelt att hitta kakor så var det desto svårare att hitta churros. Ofta serveras det bara på kvällen. (På caféet i Firgas fick vi friterade churros från Hiperdino, gott men inte riktigt detsamma.)

Sista kvällen hittade vi churros på köpcentrat intill hotellet. Riktigt goda!

Fisk

Färsk Dorada! Det finns inget godare till kvällsmat.

I Valleseco och Teror hittade vi tyvärr inte någon färsk fisk, därför blev det bara en Dorada på den här resan.

Desto mer tonfisk blev det – perfekt proviant. Tänk bara på att packa med dig gaffel.

Dryck

Vatten är den bästa drycken – vi förbrukade nästan fem liter om dagen. På varuhusen hittar du femlitersdunkar för omkring en euro – dvs summan som du betalar för en 30 cl flaska på flygplatsen. Vi undviker att köpa småflaskor av vatten. Det går utmärkt att spänna fast en femlitersdunk på pakethållaren om allt vatten inte ryms i flaskorna.

Firgas är känt för sitt vatten. Klockan 11.30 startar fontänen. När vi cyklade från Valleseco till Firgas passerade vi den stora vattenfabriken.

Mat Gran Canaria Aloe Vera
I Tejeda hittade jag en flaska Aloe Vera som jag la i kundkorgen utan att undersöka priset. Dyrt och äckligt, men nyttigt.

På restaurang

Förrätter

Croquettes del parador

Parador Cult Starter: Islander Watercress Soup

Smoked vegetable salad with marinated turkey and romesco sauce.

Huvudrätt

Cod confit with roasted tomatoes cream

Salmon Supreme with green pepper sauce

Efterrätt

Chokladkaka

Omdöme: ej prisvärt. Film kommer

Teror

Potatis, tacofisk, soppa

Omdöme: riktigt gott och värt det dyrare priset för att sitta och titta på folk mitt på torget

Vital Suites

Soppa, lasagne,

Omdöme: oväntat bra och prisvärt paket (här kan du läsa mer)