1. Säkra cykelvägar
Många vittnar om att de inte kan ta sig någonstans utan att passera hårt trafikerade vägar. Det borde vara en skyldighet att vid alla vägbyggen där trafiken kör över 30 km/timmen tillgodoser cyklister och fotgängares säkerhet.
2. Underhåll av befintliga cykelbanor
Ett stort hål eller saknade gatsten kan bli livsfarligt för en cyklist.
Gör en felanmälan till kommunen och ligg på! Ingen vet eller kan laga om de inte känner till problemet. Se till att få ett ärendenummer och hör av dig regelbundet.
Kan vi få ökat medialt intresse om vi under Europeiska trafikantveckan gör felanmälan till alla kommuner?
3. Skapa cykelbanor som är säkra för barn
Tyvärr struntar många bilförare i cykelbanorna. Att plötsligt behöva väja ut i trafiken skapar livsfarliga situationer. Om föräldrar ska våga låta barnen cykla till skolan måste cykelbanorna vara säkra oberoende av andras agerande.
4. Vinterunderhåll av cykelbanor
För att minska bilberoendet måste det gå att ta sig fram hela året. Varför prioriteras inte underhållet av cykelbanor högre än bilvägar?
5. Sopning av cykelbanor
På många ställen sopas inte cykelbanorna förrän till midsommar. Varför kan inte detta arbete prioriteras?
6. Säkra övergångar vid korsningar
7. Fler gång/cykelfartsområden i tätbebyggda områden
Med sänkt hastighet (20-30 km/tim) i tätort skulle antagligen fler välja cykel istället för bilen då det hade blivit ett snabbare alternativ.
8.35 min in i vLoggen kan du följa med oss när vi cyklar i Amsterdam.
8. Företräde för cyklar i korsningar
Cyklar borde ha företräde i alla bilkorsningar
Finns det trafikljus ska de vara inställda på att bilarna ska vänta på cyklarna och inte tvärtom som det ofta är nu. Att man ska stanna cykeln, trycka på en knapp och sedan vänta minut innan det blir grönt ljus känns väldigt mycket 1900-tal. Dags att ändra på det!
9. Större hänsyn till cykelförvaring vid stadsplanering
Både vid byggnation av lägenheter och arbetsplatser behöver det bli enklare att förvara cykeln säkert.
10. Fler bygdevägar
Bygdeväg – ett sätt för gående/cyklister/ryttare att återfå utrymme på vägen samtidigt som man tar i anspråk del av bilytorna. (Klimatklubben)
Utvärdering av bygdevägar i Skåne
I Danmark, där vägtypen kallas 2 minus 1-vägar, visar utvärderingar att olyckorna minskat med 25 procent. Men eftersom den här vägtypen idag enbart används på lågtrafikerade sträckor, där det inte är många olyckor, är det svårt att dra några säkra slutsatser om effekter på trafiksäkerheten.
5.40 in i vLoggen kan du se cykelvägar i Nederländerna
Supercykelvägar i Danmark – Elcyklar
Cyklat i december
1 december – 70 km genom vinterlandskap
10 december – 42 km för stekt sill på Rosenberg
15 december – 40 km över Söderåsen och julbord på Rosenberg i Åstorp
20-31 december ägnade Cykelhandlaren åt 4verkeri
0 kommentarer