Sätt mig på en cykel när lärkorna drillar och jag blir yster som en kalv om våren. Vinden från havet isade så vi valde en ocyklad väg in mot land. Vid Barkåkra station tog cykelvägen slut och vi fick vända. Två traktorspår längs ett stengärde viskade om en gammal väg. Vi följde den och var beredda på att behöva vända när vi hittade en öppning i stenmuren.

Skälderviken norr om Ängelholm

Stigen slingrade mellan stenblock under bokar och alar och ledde oss till nya asfaltvägar genom Margnarp och Ranarp och förbi Kvinnaböske.

I lådor längs vägen låg grodda potatis och på fälten var det full aktivitet.

Sista backen upp till Salomonkrog tycks alltid evighetslång, men med min nya Nishiki går det enkelt. Plötsligt finns det massor av fototid och jag hinner alltid ikapp Cykelhandlaren.

Bjäre är ett myller av slingrande småvägar och asfalterade cykelvägar. Cykelinfrastrukturen är nästan i klass med Nederländerna, men på Bjäre kan du njuta av härliga nerförsbackar.

Mer än på ett ställe sattes potatis idag. I bakgrunden några av Bjäres många bronsåldersgravar.
Genvägen som jag beskriver under resrutt.
När vi cyklar över bron vid Skälderviken är vi nästan vid Klitterhus.

Resrutt

Vi parkerade vid Klitterhus restaurang (så slipper man den tråkiga sträckan från Utvälinge till Ängelholm.)

Från Klitterhus är Kattegattleden asfalterad. Du ser inte havet bakom sanddynerna, men det är inte långt att gå. Eftersom havsvindarna isade i ansiktet svängde vi in mot land innan Skepparkroken och kryssade sedan via markvägar genom Vejby, Karstorp och Kvinnaböske till Salomonkrog.

Efter middag på Salomonkrog är det skönt med nedförsbacke med havsutsikt. Jag tror inte det är en enda uppförsbacke om du följer Kattegattleden tillbaka till Skälderviken.

När du kommer ner till havet gör Kattegattleden en omväg inåt land. Vi föredrar grusvägen som går rakt fram här.

Delar av Kattegattleden går på grus, men idag var underlaget förvånansvärt bra. Havsutsikten är magisk oavsett årstid.

49 kilometer i friskt vårväder. Efter Gran Canarias obefintliga cykelvägar var det en lyx att följa Kattegattleden och cykelbanor på Bjäre. Enligt mig är Bjärehalvön Sveriges bästa cykeldestination.

Äta

Här kan du se vad vi åt på Salomonkrog

Nyckeltal

Restidsindex: 0,9

Tid i bilen: 2*20 minuter (40 minuter). Vi började cykla klockan 10.37 och var tillbaka 16.37 (6*60=360 minuter). 360/400=0,9

Koldioxidutsläpp: 9,24 kg

154 gram *60 km=9.240 gram

Kostnad/upplevelsetimme: 107 kronor för två personer

Biltransport (drivmedel, försäkring, slitage mm) ca 250 kr Salomonkrog 390 kr Totalt 640 kronor

640/360=1,78*60=106,67 kr


3 kommentarer

Julbord på Salomonkrog – Cyklat · mars 24, 2019 kl. 7:14 e m

[…] Bjäre i mars […]

- andebark.se · mars 24, 2019 kl. 7:34 e m

[…] Cyklingen på Bjäre den 24 mars 2019 […]

Att cykla på Bjäre – Cyklat · juni 30, 2019 kl. 7:00 e m

[…] Kattegattleden mars 2019 […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *