Med sina 212 meter över havet och vild natur är Söderåsen en helt fantastisk plats för cykling. Tyvärr finns inte en enda uppmärkt cykelled – men nu kan det bli ändring på det.

Det finns ett förslag till leddragning för Tycho Braheleden som skulle binda samman Sydkustleden – Söderåsen – Kattegattleden. Ja, om jag har förstått det rätt skulle det på sikt kunna bli en led som går ända ner till Prag – staden där Tycho Brahe dog.

Idag har vi cyklat sträckan Kågeröd – Herrevadskloster och tillbaka via Lotta på Åsen – en sträcka som går under arbetsnamnet ”Tycho Brahe-leden Mitt”.

Varför Tycho Brahe-leden?

På slottet Knutstorp (fyra kilometer sydost om Kågeröd) föddes Tycho Brahe den 14 december 1546.

utan mina föräldrars vetskap tog han mig när jag var mycket liten

Det är Tycho Brahes egna ord, och den som tog honom var den barnlöse farbrodern Jörgen Brahe på Tosterups slott (där Tycho Brahe bodde tills han var sex år).

Tycho Brahe hade en annan släkting på Herrevads kloster. Av den danske kungen förlänades han ön Ven.

Hur hitta leden?

På vägen till Röstånga missade vi den tänkta leddragningen – men på vägen tillbaka kom vi rätt. Här vid Industrigatan ska du svänga in och sedan finns en markering cykelled till höger efter de blå plåtbyggnaderna.

Sträckan från Kågeröd till väg 109 går på grusvägar inne i skogen. Trevlig cykling och helt ok underlag.

Knutstorps gods

Om du vill se Knutstorps gods ska du svänga höger när du kommer ut på asfaltsvägen och sedan ta höger igen så kommer du till Knutstorps gods. Det ligger alldeles ut till väg 109.

Sex minuter in i vLoggen läser i på informationsskylten vid Knutstorps Gods

Åkarpsmölla – Konga

Vi valde istället att följa den blivande Tycho Braheleden, dvs ta vänster när du kommer ut på asfaltsvägen. Vägen passerar Hallahuset och vid trevägskorsningen (skyltad Klåveröd till vänster) håller du snett höger och kommer via Åkarpsmölla till Konga (ca 2,5 km grusväg kring Åkarpsmölla).

Vägen från Konga via Gillastig och Blinkarp till Röstånga är riktigt bra med härliga nerförsbackar. Sista kilometrarna går på cykelbanor separerade från bilvägen. Härlig cykling!

Röstånga

Röstånga har konstgalleri och vackra miljöer. Det finns café och en anrikt Gästgivaregård. Emellertid uppskattar vi de lokala råvarorna och det svenska köttet på Skäralids restaurang och fortsatte längs gamla järnvägsspåret norrut. (Cykelvägen är utmärkt vid Röstånga station.)

Banvallen från Röstånga och norrut mot Allarp. I horisonten anas Söderåsen.

Allarp

Den gamla banvallen erbjuder vackra vyer ut över söderåsen och är lättcyklad trots grusunderlaget (2-3 km).

Efter Ibsberga kommer du ut på en asfalterad väg som snirklar mellan trädgårdarna. Ännu en vägsträckning som imponerar. I fyrvägskorsningen är det skyltat Skäralid och vi lämnar leden.

Skäralid

På nationalparken vid Skäralid är parkeringen överfylld av bilar (varför tar de inte ut en parkeringsavgift för att täcka kostnaderna för renhållning och service?). På Naturum finns bra beskrivningar av hur Söderåsen bildades för 400 miljoner år sedan.

Vid Skäralid finns även Prins Oscars Naturlek.

Tyvärr påminner platsen numera mer om ett sommarland med massor av besökare och stort slitage på naturen. Maten gör det ändå värt ett besök.

Ljungbyhed

Vi fortsätter längs Tycho Braheleden via Brandsberga till Ljungbyhed. Bra underlag och få bilar fram till Spångens gästgiveri – sedan lyckas vi inte hitta den tänkta leden och tvingas cykla på den starkt trafikerade 108 till Skräddarhuset. Här kommer vi till turens sämsta underlag, nyskrapat och riktigt svårcyklat i ca 2 km. Grusvägen fortsätter ytterligare en bit efter Smålanden, men vägen är så där härligt slingrande genom hagar att det är värt det. När den så småningom övergår till asfalt hamnar sträckan fram till Herrevadskloster på vår topplista. Riktigt härlig cykling i vackra omgivningar.

Nyskrapad grusväg söder om Smålanden.
Mellan Smålanden och Herrevadskloster hittade vi ruttens härligaste vägsträckning.
Genom kohagar nära Herrevadskloster

Herrevadskloster

Rönneå och vackra byggnader, men också avspärrningar och ett förfallet slott. Vi hittar inte en enda informationsskylt om byggnaderna eller Tycho Brahes koppling hit. Efteråt läser vi på nätet 1144 vid Rönneå. Här finns en historia som jag vill veta mer om. Från Herrevadskloster hamnar vi ute på starkt trafikerade väg 13 (jag antar att det beror på avspärrningarna som finns över den vägen vi hade tänkt köra). Vid den militära minnesstenen börjar en separat cykelbana som fortsätter ner till Ljungbyhed.

Antar att det var här man tänkt sig ledens sträckning, men vägen var avspärrad norrifrån.
Om du hittar till den här stenen har du härliga cykelbanor tillbaka till Ljungbyhed.

Militärhistoriskt museum

I Ljungbyhed gör jag en snabbvisit på det militärhistoriska museet. De har egentligen stängt, men några filmklipp får jag ta. Hit vill jag återvända igen. Verkar vara ett väl genomarbetat museum, särskilt den äldre delen.

Vi fortsätter genom Ljungbyhed, korsar vägen mellan Bonnarp – Röstånga och fortsätter upp till Lotta på Åsen. Den här sträckan är riktigt, riktigt tråkig. Rejält uppforslut i så där sugande lutning. Då hjälper det inte att den är asfalterad. (Ett alternativt vägval är att cykla via småvägar till Skäralid och sedan ta sig upp på Söderåsen via serpentinvägen, men den är tyvärr grusväg. Asfalterad skulle den bli en riktigt bra cykelväg.)

Lotta på Åsen

Mormors bod och Lotta på Åsen är de enda kaffestugorna vi känner till på Söderåsen. Genuina båda två. Vi pausar med en kanelbulle och en våffla. Kakbuffén känns riktigt prisvärd.

Klåveröd

Efter Lotta på Åsen planar uppförslutet av, men det kommer ytterligare några uppförsbackar tills du passerar Klåveröds vandrarhem. Ibland är det även möjligt att äta på Klåveröds vandrarhem, men vad vi kan se är det inte öppet idag – så undersök öppettiderna före avfärd.

I trevägskorsningen vid Klåveröd tar vi vänster . Det kommer någon enstaka uppförsbacke – men annars är det bara nerförsrull och härlig asfalt ända ner till väg 109. Vi svänger emellertid av på grusvägen som beskrev ovan.

Resans rutt

Rundan blev ungefär sex mil (eftersom vi cyklade fel i början och gjorde en avstickare till Skäralid har vi inte en exakt uppgift på hur lång rundan skulle ha varit.)

Största delen av turen går på asfaltsunderlag.

Uppleva

Leden passerar både intill Nackarpsdalen och Skäralid. Bra informationsskyltar ger dig goda möjligheter att lära mer om hur Söderåsen bildades. I Röstånga och Ljungbyhed kan du ta del av den skånska gästgivarekulturen. Är du intresserad av militärhistoria bör du avsätta några timmar för att besöka museet på gamla regementsområdet i Ljungbyhed. Ge dig även tid för ett stopp vid Röstånga konsthall som ligger invid en naturskön damm.

Äta i området

  1. Skäralids restaurang
  2. Lotta på Åsen (Tycho Braheleden – Mitt)
  3. Mormors Bod (i närheten av leden)
  4. Röstånga Gästgivaregård (för den anrika miljön – matens kvalitet skiftar)
  5. Röstånga Café (vid vårt besök för några år sedan blev vi otrevligt bemötta, sedan dess har vi inte besökt caféet)
  6. Spångens Gästgivaregård (vi har endast besökt Spången i tidigare regi)

Proviantera för picknick

Kågeröd Coop – trevlig butik på landet (stänger 16 på söndagar, men har öppet till kl 21 mitt i veckan)

Länkar

Samlingsinlägg om Tycho Brahe-leden


6 kommentarer

För den cykelintresserade på Söderåsdagen - andebark.se · juli 15, 2019 kl. 10:38 f m

[…] vägar vid foten av Söderåsen. Leden saknar skyltar, men på cyklat har jag försökt beskriva var den […]

Bye-bye juli - andebark.se · juli 31, 2019 kl. 1:42 e m

[…] Tycho Braheleden Kågeröd – Ljungbyhed […]

Fem nybörjartips för cykling med övernattning – Cyklat · juli 31, 2019 kl. 2:13 e m

[…] 14 juli – ca 60 km – Tycho Braheleden Kågeröd – Ljungbyhed […]

Tågarp-Rydebäck: 64 km – Cyklat · augusti 4, 2019 kl. 8:53 e m

[…] Tycho Braheleden Kågeröd – Ljungbyhed […]

Tycho Brahe leden (2): Ljungbyhed – Eket – Cyklat · augusti 31, 2019 kl. 6:50 e m

[…] Tycho Braheleden Kågeröd – Ljungbyhed (1) […]

Tycho Brahe leden – Cyklat · september 14, 2019 kl. 12:02 e m

[…] Slingrande vägar längs Söderåsen […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *