Två veckor på cykelmässa hade byggt upp en cykellängtan i varenda cell. Cykelhandlaren hämtade mig vid tåget i Hässleholm efter några dagar i Stockholm för att inte missa en enda sekund av cykelsöndagen.

Möte med brett fordon.
Inte när man måste stanna i uppförsbacken.

Vilka vägar det är norr om Hässleholm! Lagom kuperat, mossklädda stenmurar, ormbunkar, bokskogar, blåbärsris.

Finns det något bättre än en solig septemberdag. På våren har man en hel sommar framför sig, men på hösten kan det vara sista soldagen varje gång. De gula jackorna hamnade på pakethållaren och även mina vildmarksbyxor.

Vi upptäckte två gamla stenbroar. Ingen av dem användes.

Bro vid Farstorp

Hästveda

På TripAdvisor hittade vi bara pizzerior i närheten.. Hästveda ut att vara den största orten. När vi frågade lokalbefolkningen fick vi veta att det fanns två söndagsöppna pizzerior, ett grillkök ute vid 23:an och en ICA-affär. Vi valde att proviantera i ICA-affären. Sedan cyklade vi tillbaka västerut och ner mot Lilla Sjö där det fanns en stig och ett rejält bord.

Hästveda kändes som en spökstad med många tomma affärslokaler.

Vi följde vägen förbi kyrkan i Kyrkbyn (på cykelkartan utmärkt som Hästvedarundan). Efter kyrkan uppgav skylten att det var återvändsgränd – men det visade sig vara en perfekt cykelväg.

Inte något för landsvägscyklar – men vi hade inga problem att ta oss fram med våra hybrider.

Vi korsade väg 23 och fortsatte Hästvedarundan fram till skylten mot Gerastorp. Vilka härligt slingrande grusvägar. (Vägen slingrar fram under stora elledningar.)

Väg 119 var bred, men hade inte så mycket biltrafik. Ändå lämnade vi den i Kvistalånga och svängde söderut mot Grantinge. Asfalten var helt fantastisk!

Det enda som saknades på dagens cykling var ett bra matställe – men med dagens väder och utsikten över Lilla sjö kunde vi inte tänkt oss en bättre runda.

Kungsgården i Norra Sandby, byggd 1606 på medeltida borgmurar.

Resans rutt

Vi parkerade bilen vid Stoby kyrka och följde vägen norrut till Ballingslöv. Vid järnvägsbron svängde vi vänster och tog sedan vägen parallellt med järnvägsspåret mot Tockarp, via Bubbarp och mot Farstorp där vi svängde höger efter den gamla bron till Hästveda.

Vi cyklade mot kyrkbyn och fortsatte på vägen som var märkt som återvändsgränd (på kartan märkt Hästvedarundan). Vid skylten ”Gerastorp” tog vi av söderut och följde slingrande grusvägar som snirklade sig under elledningen.

En kort sträcka tvingades vi cykla på väg 119 som inte var så trafikerad trots allt. I Kvistlånga svängde vi vänster mot Grantinge – dagens bästa asfalt. Innan väg 23 gick anade vi en cykelstig in i skogen som ledde oss tillbaka till Stoby.

Helt fantastisk cykling.

Gammal stenbro med tre valv – en av de vackraste vi sett.