Regnet öste ner och vi började med ett besök på Bohus Perenner och växter innan vi fortsatte mot Hishult. (Plantskolan har mer än 500 olika sorters Funkia, men mer om det en annan gång. Deras hemsida fungerar inte – men du hittar dem intill väg 24 innan avtagsvägen mot Hishult.)

Vägen ner till Boalt är härligt slingrande asfalt med ytterst få bilar. Även de andra småvägarna ner mot väg 24 var härliga med varierad omgivning.

Örkelljunga är perfekt för upplevelsecykling. Massor av asfalterade vägar i härlig terräng och lagom kupering. Tyvärr har inte beslutsfattarna insett vilka möjligheter området har för cykelturism. Inte en enda skylt hittade vi fastän vi letade efter rundan som på Cykelkartan är markerad Örkelljunga-Hallandsåsen. (I likhet med Bjuvs kommun använder man skylten för återvändsgränd trots att det ofta går att komma fram med cykel.)

Till slut valde vi den bredare bilvägen norrut mot Åsljunga. Bred vägren så det gick bra att cykla trots trafiken.

Efter Åsljunga började en cykling som vi sätter på topp-tre-listan. Vilka vägar! Och nästan ingen trafik. Allt var perfekt.

Härlig kupering, växlande omgivning med mycket beteshagar, massor av dammar och små sjöar, många hus. Men framförallt – ytterst få bilar och bra underlag. Hit återvänder vi gärna.

Vemmentorpssjön en lugn badplats.
Ingen bild gör dagens vägar rättvisa.

Vi blir verkligt lyckliga när vi hittar vägar som de här! Enligt informationsskyltar var området populärt för turister fram till 60-talet då pensionaten konkurrerades ut av charterresorna. Här finns en kultur att ta tillvara. Varför inte satsa på cykelturism?

Mellan Långalt och Björkeberg var det grusväg – men just nu var underlaget helt ok.

Efter Björkeberg stannade Cykelhandlaren för att hälsa på djuren, det blev en lång pratstund med ägarna. Det visade sig att de hyr ut boende via airbnb. Exakt vad som behövs för att utveckla området till en cykeldestination (se länk i slutet av sidan).

23 år gammal Highland Cattle. Blir så glad när vi träffar människor som gör saker utan att allt ska handla om pengar.

Även sista sträckan genom Hishult var trevlig. Den här turen kommer vi helt klart cykla igen! En av de bästa cykelturerna vi gjort i Sverige.

Kyrkan i Hishult – en ovanlig arkitektur

Resans rutt – 52 km

Vi cyklade söderut via Boalt. Härligt slingrande asfaltsväg. Vid väg 24 vände vi och tog avtagsvägen söderut som går ner till Mattarp. Där svängde vi höger för att strax därefter ta vänster in på en grusväg som så småningom anslöt till väg 24. Eftersom vi var hungriga valde vi väg 24 ner till Örkelljunga. (Troligen hade man kunnat korsa väg 24 och kommit ner till Örkelljunga via småvägar över Kyrkolycke.)

Som så ofta förr väljer vi att cykla runt Örkelljunga för den goda maten på Stationen.

Vi sökte länge efter cykelturen ”Örkelljunga-Hallandsåsen” som finns utsatt på cykelkartan, men Örkelljunga är en av alla dessa kommuner som helt saknar cykelskyltar för besökare.

Till slut bestämde vi oss för att cykla via Åsljunga och sedan svänga in mot Sonnarp (Vemmentrop). Riktigt härliga vägar. I Vemmentorp svängde vi västerut mot Ö Tockarp och valde sedan småvägar via Tockarp till Boalt.

I Boalt svängde vi österut (mot Skånes-Fagerhult enligt vägskylten, till Långalt enligt kartan). Innan Långalt svängde vi vänster mot Björkeberg och sedan svängde vi höger till Flyholmen. Via Ramsjön och Hultet kom vi fram till Hishult.

Länkar

Stationen i Örkelljunga är ett säkert kort. Laxplanka är min favorit.

Vi träffade ägarna till Björkebergs gård – in och titta på deras sida. De erbjuder unika boenden med naturen i fokus. Just nu håller de på att renovera ytterligare några hus – så ring och hör vad de kan erbjuda.


2 kommentarer

- andebark.se · maj 26, 2019 kl. 9:46 e m

[…] Här kan du läsa om söndagens cykling.  […]

Fem försommarrundor – Cyklat · juni 26, 2019 kl. 7:21 e m

[…] 52 kilometer längs slingrande vägar […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *