Kattegattleden har vunnit många priser för sin sträckning och vi hade hört att skyltningen blivit bättre sedan vi cyklade den 2016. Därför steg vi upp tidigt på midsommarafton för att ta tåget till Göteborg från Ängelholm. Den här gången ville vi inte riskera att få vänta pga överfyllda tåg. (En nackdel med tågen i Sverige är att du inte kan boka plats för din cykel. Är tågens cykelplatser fyllda får du snällt vänta till nästa tåg – något som kan omkullkasta resplanerna rejält.)

Midsommarafton tillbringade vi i Göteborg för att midsommardag ge oss söderut.

Göteborg har fantastiska cykelskyltar. Tyvärr är det inte lika lätt att hitta Kattegattleden. Vi rekommenderar att du tar dig till Centralstationen för att hitta skyltarna.

Och nej, vi tycker inte att skyltningen har blivit bättre. Vi cyklade vilse och hamnade på Turiststråket – något vi inte ångrade. Kustnära och härliga hamnar som du missar om du följer Kattegattleden.

I Hovås kom vi på Kattegattleden igen. Där ligger en restaurang med fantastisk utsikt – men dyr meny. Inte alls prisvärd om ni frågar oss. Utsikten var däremot helt fantastisk.

Sträckan från Hovås till Särö är en av de bästa på Kattegattleden mellan Kungsbacka och Göteborg. Där har du verkligen den havsnära upplevelsen.

Förra gången vi cyklade Kattegattleden upplevde vi sträckan över Onsala som otroligt tråkig; Då gick cykelvägen intill en hårt trafikerad bilväg var dåligt skyltad och allmänt tråkig. Den sträckan fick inte någon andra chans. Istället följde vi de första skyltarna vi såg till Kungsbacka.

Invid en stor rondell i Kungsbacka ligger fortfarande ett av våra favoritställen – Lilla Laxen. Snabbmat i form av fisk. Ändå övervägde vi att bojkotta stället på grund av engångsmaterial. Den här gången blev vi glatt överraskade – engångsbestick och tallrikar var utbytta till riktigt porslin. Maten var lika fantastisk som vanligt och riktigt prisvärd.

Bästa delen från Kungsbacka till Varberg är sträckan mellan Frillesås och Fjärås bräcka. I övrigt finns det många tråkiga partier på leden.

Liksom förra gången sov vi på Åsa Gästis. Ägaren är cykelentusiast och delar frikostigt med sig av cykeltips. Den här gången var det som att sova hos gamla vänner. Det uppskattar vi. På Åsa Gästis kan du hyra både cyklar och kanoter.  Cykelälskare som han är har han sett till att gästerna kan låsa in cyklarna i ett rejält cykelförråd. Skulle det vara något som krånglar med cykeln har han säkert både kunskap och verktyg att kunna hjälpa dig – även om det inte är något han marknadsför.

Vi bodde i en av lägenheterna med eget badrum och pentry där vi kunde fixa frukosten själv. Förra gången bokade vi frukost. Den kan vi  verkligen rekommendera.

Vägen från Åsa till Göteborg går till stor del på gamla banvallar och genom fågelskyddsområden. Kortfattat – en väldigt tråkig sträckning. En annan gång ska vi lägga upp en egen rutt via kartan. Det måste väl finnas vägar som går genom byar?

I Varberg har de verkligen misslyckats med att ge leden en attraktiv sträckning. Det måste väl finnas några andra vägar in än genom industriområdet.

Vi avslutade cyklingen med brunch på Varbergs stadshotell. Riktigt gott!

Förra gången tillbringade vi en natt på Varbergs stadshotell. Där finns ett SPA med härlig utsikt och sköna behandlingar. Varberg är en sommarstad med ett myllrande sommarliv. Varför inte passa på att besöka Varbergs fästning med Bockstensmannen och den berömda knappen som lär ha orsakat Karl XII:s död?

Här kan du läsa mer om Kattegattleden.

På bloggen kan du läsa mer om midsommarcyklingen på Kattegattleden 2018.

Genom vLoggarna (som du hittar längst ner på denna sida) kan du följa med oss till Kattegattleden.

 

 


0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *